כללי הברזל להתפתחות התינוק

עפר גדנקן No Comments on כללי הברזל להתפתחות התינוק

כל מה שחשוב שתדעו על מחסור בברזל בקרב תינוקות וילדים
ד"ר מוטי חיימי, מומחה ברפואת ילדים ובהמטולוגית ילדים

21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הילד חיוור וישנוני? עצבני? מערכת החיסון שלו חלשה? אולי יש לו אנמיה.

אנמיה היא קבוצת מחלות הקשורות ברמת המוגלובין נמוכה בדם שעלולה להתרחש גם אצל ילדים, לרוב בשל חוסר בברזל.

בעיני רבים האנמיה נתפסת כבעיה הקשורה לאנשים מבוגרים בלבד, אולם מחקרים קובעים כי עד כ- 15% מהתינוקות בישראל סובלים מאנמיה. חשוב לדעת כי נזקי האנמיה אינם רק לטווח הקצר. מחלה זו עלולה לגרום לעיכובים התפתחותיים ואף לנזקים לטווח הארוך שילוו את הילד או הילדה גם בגילאי בית הספר ובגיל ההתבגרות.

כיצד נוצר המחסור בברזל בתינוקות?

תינוקות נולדים לרוב עם מאגרי ברזל ורמת המוגלובין תקינה, הנשארת כזו למשך מספר חודשים. זוהי תקופה של גדילה מואצת, מה שעלול לגרום למאגרי הברזל של הגוף להידלדל תוך זמן קצר. מחקרים מראים שגם תינוקות שניזונים רק מהזנה טבעית עשויים להגיע למצב של חוסר בברזל. מסיבות אלו ממליץ משרד הבריאות לתת לכל תינוק מגיל ארבעה חודשים ועד גיל שנה וחצי טיפות ברזל, על מנת להימנע מההשלכות והנזק שעלול לגרום המחסור בברזל:

בטווח הקצר, חוסר בברזל ואנמיה עשויים לגרום לתופעות כמו עייפות מוגברת, חוסר תאבון, עצבנות, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, נשירת שיער, אכילת קרח וסיד, ועוד. מכיוון שהברזל חיוני לגדילה התקינה, חוסר בו עלול לגרום לעיכוב בהתפתחות התקינה.

לטווח הרחוק, ישנם מחקרים שהוכיחו קשר בין חוסר בברזל לבין עלייה בשכיחות של הפרעות קשב וריכוז, השפעה על הזכרון ואף ירידה בהישגים בלימודים.

כיצד ניתן להגביר את צריכת הברזל?

חשוב להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהקפיד על מתן טיפות ברזל באופן יומיומי עד גיל שנה וחצי. מומלץ לעשות ספירת דם בגיל 9-10 חודשים כדי לוודא שמינון הברזל המניעתי הניתן לכל התינוקות הינו מספק. במידת הצורך- רופא הילדים יעלה את מינון הברזל בהתאם לתוצאות ספירת הדם.

בגילאים מאוחרים יותר, כדאי להתייעץ עם רופא הילדים בכל מצב של תזונה לא מאוזנת או במידה ומופיעים תסמינים , לבדוק את מצב הברזל ולטפל במידת הצורך. תרופות שונות המכילות ברזל ומיועדות לתינוקות וילדים (כדוגמת טיפטיפות פריפל או סירופ פריפל) הוכחו במחקריים קליניים כמשפרות את רמת הברזל בדם ועשויות לסייע במניעת אנמיה בקלות ובמהירות.

ניתן להשיג ברשתות הפארם ובבתי המרקחת

 



0 תגובות